Супергерої та епічні історії про порятунок світу від злодіїв, яскраві ілюстрації та незчисленне різноманіття видань - саме з цим зараз асоціюється слово “комікс”.
Чи замислювались ви, коли почався шлях ілюстрованих розповідей?
Хто саме створив улюблених героїв дорослих та дітей, і як взагалі комікси отримали всесвітню популярність?
Якщо так, саме час зробити собі філіжанку чаю та поринути у історію появи коміксів разом з Мальсторією!
Першопрохідці
Ми могли б розпочати розповідь про історію ілюстрованих оповідань з довгої лекції про печерні малюнки, гравюри та грецькі вази… Але давайте залишимо це для істориків та перейдемо безпосередньо до коміксів.
Більше сторіччя тому, у 1897 році, в популярній газеті “New York World” почала виходити серія “Жовтий малюк” Річарда Ауткотла. До звичних нам реплік у хмаринках дійшли не одразу - спочатку їх розташовували на одязі головного героя.
Детективні та пригодницькі історії, що з’явилися слідом за сатиричними та гумористичними, швидко отримали визнання та любов читачів: "Спіріт", "Бак Роджерс", "Флеш Гордон", "Пригоди Тінтіна" користувалися чималою популярністю, як і коротенькі розповіді про Міккі Мауса від Флойда Готтфредсона на 3-6 кадрів.
До 1929 року комікси видавалися виключно у вже існуючих газетах і журналах - по будням щоденні стріпи зазвичай друкувалися у чорно-білому вигляді, а от недільні - вже були кольоровими.
В 1935 році попередник DC, National Allied Publications, почав створювати «сучасних» супергероїв. Таким чином, комікси стали привертати увагу старшої аудиторії довшими сюжетними лініями, більш детальними ілюстраціями та глибиною персонажів. А вихід першого випуску Action Comics у 1938 році назавжди змінив ринок ілюстрованих оповідань - на його обкладинці був намальований один з найвідоміших нині героїв, Супермен. Саме з його появи і починається Золота ера коміксів.
Золота ера
З появою Супермена у 1938 та Бетмена у 1939 стався справжній вибух поп-культури. Почали активно з’являтися компанії та перші видавництва коміксів, але до наших часів з 30-х років минулого століття дійшли лише ті, які зараз ми знаємо під назвами DC та Marvel.
Історії про супергероїв, якими активно зачитувалися діти та дорослі по обидві сторони Атлантики, активно відображали реалії тих часів та використовувалися у цілях пропаганди - так, наприклад, Капітан Америка давав ляпаса Гітлеру на обкладинці, а інші супергерої нещадно громили фашистів на кольорових сторінках коміксів.
Поява героїв з надзвичайними здібностями хоч і стала головним внеском Золотої ери до поп-культури, але все ж не завадила активному набиранню обертів популярності й інших жанрів: вестерни, гумор, романтика, пригоди у джунглях та комікси про анімаційних персонажів Уолта Діснея користувалися не меншим попитом, а інколи, хлопці у трико навіть могли позаздрити продажам історій про Дональда Дака або Міккі Мауса. Що тут сказати? Кря.
Після закінчення Другої світової інтерес публіки до коміксів ставав все прохолоднішим, а з публікацією в 1954 році книги психіатра Фредріка Вертама Seduction of the Innocent у видавців починаються скрутні часи через тотальну цензуру та паніку батьків: автор стверджував, що супергероїка розбещує молоде покоління та пропагандує аморальний образ життя. Компанії одна за одною вимушені були або спрощувати персонажів та сюжети, або взагалі закривати видавництво, власе що і сталося з 18 компаніями.
Срібна ера
Зі всіх супергероїв на плаву залишаються лише Бетмен, Супермен та Диво-жінка. Але відцензурені у ніщо сюжети та вимушено спрощені до втрати оригінальності характери персонажів не сприяють покращенню продажів.
Саме на цій депресивній ноті і могла б закінчитися історія коміксів назавжди, але поява Флеша у DC та вихід на сцену Marvel молодого, амбітного автора Стена Лі змогли розпочати нову, Срібну еру, вдихнувши нове життя у світ ілюстрованих розповідей.
До вже звичних магічних здібностей активно додається науковий підхід, з’являються нові персонажі: Людина-павук, Галк, Залізна Людина, Тор, Доктор Стрендж, Фантастична Четвірка та багато інших культових героїв. Вже існуючі супергерої, на кшталт Зеленого Ліхтаря, піддаються переосмисленню та успішно повертаються на сторінки коміксів.
У шістдесяті роки з’являються перші комік-кони, які більше нагадують збори фанатів біля столів з виданнями: ніяких вам зірок, спеціальних гостей, крутезних косплеєрів, алеї авторів чи навіть уваги преси!
Бронзова ера
На відміну від попередніх періодів, важко визначити з чого конкретно та коли саме почалася Бронзова ера - багато хто вважає, що за відправну точку можна вважати безпрецедентну загибель Гвен Стейсі, коханої Людини-Павука у The Amazing Spider-Man #121-122 від 1973 року.
Ця ера характеризується, у першу чергу, пом’якшенням вимог цензорів та появою нових авторів, які розширили межі жанру та привнесли до яскравих сторінок веселих розповідей більше реалізму, серйозності та гостро соціальних сюжетів: комікси почали піднімати теми расизму, алкоголізму, наркозалежності, подвійної моралі, забруднення навколишнього середовища та важкої долі персонажів.
Бум зацікавленості індустрією виходить на новий рівень, настільки високий, що навіть починають з’являтися перші крамниці коміксів.
Сучасна ера
З 1986 року Бронзова ера потроху починає перетікати у сучасну, яку ще називають темними часами - через ще більш похмурі та серйозні сюжети, більш темні тона у стилях ілюстрацій та вихід на передній план антигероїв.
“Місто Гріхів” Френка Міллєра можна назвати одним з найяскравіших представників початку Темних часів: ілюстрації, сюжет та герої цілком і повністю відповідають назві, як ніхто інший.
Разом з цим, пересічний читач (через бум на аніме) починає дізнаватися про жанр манги, який раніше користувався популярністю переважно у Японії.
Детальніше про історію манги читайте у нашій наступій статті.